A mindennapi táplálkozásunk és egészségünk általános állapota szoros összefüggésben van egymással és fontos tudni, hogy bizonyos betegségek megelőzésében és kordában tartásában a táplálkozásunk meghatározó szereppel bír. A gondosan összeállított étrend nélkülözhetetlen, hogy a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját csökkentsük, illetve ne terheljük túl a betegség miatt legyengült szervezetünket.

Szív- és érrendszeri problémák esetén a legnagyobb veszélyt a magas vérnyomás, illetve a szervezetünk gyengébb védekezőképessége jelenti. Bizonyos zsíros, cukros és sós ételek, különösen a tradicionális magyar konyha receptjei még egy teljesen egészséges szervezetben is gyulladást okozhatnak, megnövelhetik a vérnyomást és gyengíthetik az immunrendszert. Ezért különösen fontos, hogy érbetegség esetén szigorú diétát kövessünk.

Mit egyek és milyen gyakran?

Javasolt naponta átlagosan négy alkalommal zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanunk, valamint kétszer-háromszor sovány tejterméket. Fontos, hogy a több étkezés kevesebb elfogyasztott étellel párosuljon. Az étrendben fontos szerepet kell kapnia a különféle magvaknak, a teljes kiőrlésű gabonából készül pékárunak, a hüvelyes növényeknek, a halnak és a baromfihúsnak. Továbbá, a rostdús étkezés csökkentheti az ételekkel bevitt koleszterin felszívódását, és kedvezően hathat az emésztőrendszerre és ereinkre is.
A szükséges energiabevitel nagysága függ a nemtől, az életkortól, a testsúlytól és a fizikai aktivitástól, ezért ezt egyénre szabottan kell megállapítani. Figyeljünk oda, hogy az ételeket kíméletesen, zsírszegény módon készítsük el, ami segítheti a megfelelő tápanyagbevitelt. Az életkorhoz igazított mennyiségű D-vitamin bevitel is csökkentheti a szív- és érrendszeri megbetegedés kockázatát. Érdemes a betegség diagnózisa után dietetikushoz fordulni, aki egyenre szabottan tudja átalakítani a mindennapi táplálkozást.

Milyen ételeket javasolt kerülni?

Zsíros tejtermékek, húsételek, fűszeres belsőségek, cukrozott üdítőitalok, illetve a nagy mennyiségű tojás fogyasztását is érdemes elhagyni, hiszen ezek az ételek és italok leterhelik a szervezetet, gyulladást okoznak és negatív hatással vannak az érrendszerre. Érdemes a sertés- és marhahús helyett fehérhúsokat fogyasztani, mint a baromfihús vagy a hal. Kis mennyiségű olívaolaj használata segíthet a megfelelő koleszterinszint elérésében, ezért főzés során mindenképpen váltsuk le az étolajat. A főzési technikákat is javasolt megváltoztatni, panírozás helyett például pároljunk. A zöldségek puhára főzésével a rostanyagok már kevésbé lesznek hatékonyak, a rövidebb párolás, grillezés során a finoman ropogós falatok az étkezés élményét gazdagítják, a vitaminokból több marad a rövidebb hőhatás következtében.
Törekedjünk a változatosságra, igyekezzünk sokszínű zöldségeket és gyümölcsöket választani. Ha öntetet készítünk, akkor figyeljünk arra, hogy majonéz vagy zsíros tejföl és tejszín helyett könnyebb, joghurtos alapot készítsünk. Végezetül igyekezzünk kevesebb készételt, konzervet vagy mesterségesen cukrozott termékeket fogyasztani, illetve figyeljünk oda a rendszeres napi hidratálásra, fogyasszunk legalább 1,5-2 liter vizet.